For his installation "Bilder aus der Rezession" [Pictures from the Recession], Tekaat entered a terrain that draughtsmen seldom toil in and posed questions that are too intellectual for many and are therefore considered suspicious. He is interested in the context in which his works are produced and questions the conditions of his own work. His results make nonsense of these prejudices. This piece also draws from an enormous stock of material ranging from photos, sketches on newspaper articles to sales slips.

What can be seen? A newspaper clipping entitled "Der Wall ist rund" [The Wall is Round] about the Allianz Arena in Munich along with an illustration of this soccer stadium designed by Herzog/deMeuron that resembles a life-vest or a flying saucer. A further article from the "Süddeusche Zeitung" carries the title "Einer flog übers Falkennest - Reise in den gedachten Krieg" [One Flew Over the Falcon's Nest - Journey to the Imaginary War]. The writer Wolfgang Kemp spoke with Paul N. Sinkiewicz, who is considered a supporter of a hi-tech war and draws parallels to Kubrick's film "Dr. Strangelove, or How I Learned to Love the Bomb". We also see itsy-bitsy drawings - probably a network of observation cameras, images from a television documentary about the Columbia shuttle catastrophe underscored with the desperate call from NASA "Columbia, come in please". Or a sales slip from a large retail chain with the slogan "Hier schlägt das Herz" [The Heart Beats Here]. Tekaat is enthusiastic about this slogan. For me, on the other hand, the position on the receipt reading "Grana Padano 1,59" remains in my culinary memory. In addition, a page from a mail-order company catalog offers inflatable church for a price 31500 Euro.

The media often transport his subject matters, sometimes his own experiences come into the open, and then he also takes up suggestions from friends. Associations are thereby made clear, where the motifs come from, and what the subject matters are. Tekaat has constantly recurring preferences here: Star Wars, architecture, weapons system, observation and control mechanisms, conquest and defense scenarios, conspiracy theories. By no means do these works focus solely on a contextual background, but something apart is produced from this abundance of information. It almost seems as if Tekaat spread out his studio in the exhibition space. His own working method is dealt with here in an extremely subtle manner: He neither shies away from visualizations, nor does he didactically present the viewer with the results on a silver platter.

Dr. Joachim Kreibohm

/////////////////////////////////////////////////////////////////////


Ralf Tekaat hat seine Zeichnungen in sehr unterschiedlichen Formaten in einer installative Präsentation integriert, angereichert mit Ideenskizzen und Gedankenfragmenten, die auf seine Bildwelten und Assoziationsfelder hindeuten. Science-Fiction-Filme und -Literatur bieten Tekaat die Filmhelden, ebenso das Design der Raumfahrttechnik wie das in ihrem ästhetischen Wert und Formschönheit wenig beachtete Verpackungsmaterial aus Styropor, das uns begegnet, wenn wir etwa den neuen Kühlschrank auspacken. Dies alles lässt sich von Ralf Tekaat als Formenvokabular umschreiben.
Die Wand, die Hängefläche wird als ganzes, als großes Format gedacht. Sie beschreibt ein bestimmtes Verhältnis von Text, fotografischen Skizzen, Gegenständen und Materialien aus dem alltäglichen Gebrauch, deren Formen und Strukturen, deren Plastizität zeichnerischer Inhalt und Rohmaterial sein kann. Skizze und ausformuliertes Werk treffen sich in einer sowohl offenen wie präzisen Form. Die Besetzung der Wand und die Leerflächen greifen ineinander. Die Feinstofflichkeit der Graphitflächen wird präsent und macht die Verletzlichkeit der Graphitspur erahnbar. Die Flüchtigkeit der Zeichnung trifft auf prägnante Formen, Körper aus verdichteten, komprimierten Strukturen. Das Provisorium der Anordnung gibt an: die Situation zeigt sich so, in dieser Form, aber es kann auch anders kombiniert und gedacht werden. Zeichnung ist assoziativer Raum, offenes Ordnungssystem und Gedankenspiel.

Marion Bertram

Bilder aus der Rezession |
Pictures of the recession | 2005-06 | installation, mixed media |
about 4 x 7 m

info