For his installation "Bilder aus der
Rezession" [Pictures from the Recession], Tekaat entered a
terrain that draughtsmen seldom toil in and posed questions
that are too intellectual for many and are therefore
considered suspicious. He is interested in the context in
which his works are produced and questions the conditions of
his own work. His results make nonsense of these prejudices.
This piece also draws from an enormous stock of material
ranging from photos, sketches on newspaper articles to sales
slips.
What can be seen? A newspaper clipping entitled "Der Wall ist
rund" [The Wall is Round] about the Allianz Arena in Munich
along with an illustration of this soccer stadium designed by
Herzog/deMeuron that resembles a life-vest or a flying saucer.
A further article from the "Süddeusche Zeitung" carries the
title "Einer flog übers Falkennest - Reise in den gedachten
Krieg" [One Flew Over the Falcon's Nest - Journey to the
Imaginary War]. The writer Wolfgang Kemp spoke with Paul N.
Sinkiewicz, who is considered a supporter of a hi-tech war and
draws parallels to Kubrick's film "Dr. Strangelove, or How I
Learned to Love the Bomb". We also see itsy-bitsy drawings -
probably a network of observation cameras, images from a
television documentary about the Columbia shuttle catastrophe
underscored with the desperate call from NASA "Columbia, come
in please". Or a sales slip from a large retail chain with the
slogan "Hier schlägt das Herz" [The Heart Beats Here]. Tekaat
is enthusiastic about this slogan. For me, on the other hand,
the position on the receipt reading "Grana Padano 1,59"
remains in my culinary memory. In addition, a page from a
mail-order company catalog offers inflatable church for a
price 31500 Euro.
The media often transport his subject matters, sometimes his
own experiences come into the open, and then he also takes up
suggestions from friends. Associations are thereby made clear,
where the motifs come from, and what the subject matters are.
Tekaat has constantly recurring preferences here: Star Wars,
architecture, weapons system, observation and control
mechanisms, conquest and defense scenarios, conspiracy
theories. By no means do these works focus solely on a
contextual background, but something apart is produced from
this abundance of information. It almost seems as if Tekaat
spread out his studio in the exhibition space. His own working
method is dealt with here in an extremely subtle manner: He
neither shies away from visualizations, nor does he
didactically present the viewer with the results on a silver
platter.
Dr. Joachim Kreibohm
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Ralf Tekaat hat seine Zeichnungen in sehr unterschiedlichen
Formaten in einer installative Präsentation integriert,
angereichert mit Ideenskizzen und Gedankenfragmenten, die auf
seine Bildwelten und Assoziationsfelder hindeuten.
Science-Fiction-Filme und -Literatur bieten Tekaat die
Filmhelden, ebenso das Design der Raumfahrttechnik wie das in
ihrem ästhetischen Wert und Formschönheit wenig beachtete
Verpackungsmaterial aus Styropor, das uns begegnet, wenn wir
etwa den neuen Kühlschrank auspacken. Dies alles lässt sich
von Ralf Tekaat als Formenvokabular umschreiben.
Die Wand, die Hängefläche wird als ganzes, als großes Format
gedacht. Sie beschreibt ein bestimmtes Verhältnis von Text,
fotografischen Skizzen, Gegenständen und Materialien aus dem
alltäglichen Gebrauch, deren Formen und Strukturen, deren
Plastizität zeichnerischer Inhalt und Rohmaterial sein kann.
Skizze und ausformuliertes Werk treffen sich in einer sowohl
offenen wie präzisen Form. Die Besetzung der Wand und die
Leerflächen greifen ineinander. Die Feinstofflichkeit der
Graphitflächen wird präsent und macht die Verletzlichkeit der
Graphitspur erahnbar. Die Flüchtigkeit der Zeichnung trifft
auf prägnante Formen, Körper aus verdichteten, komprimierten
Strukturen. Das Provisorium der Anordnung gibt an: die
Situation zeigt sich so, in dieser Form, aber es kann auch
anders kombiniert und gedacht werden. Zeichnung ist
assoziativer Raum, offenes Ordnungssystem und Gedankenspiel.
Marion Bertram
Bilder aus der
Rezession |
Pictures of the recession | 2005-06 | installation, mixed
media |
about 4 x 7 m
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